ViumMedia - Morten Vium, LinkedIn

Episode 2017 – 009: Online networking med Morten Vium

Velkommen til andet afsnit om personlig branding i WebPreneur PodCasten.

I dag har vi et super spændende program på menuen. Vi taler bl.a. om personlig branding på sociale medier, vi skal en tur i teknikhjørnet, og sidst men ikke mindst har vi et eksklusivt interview med LinkedIn-eksperten Morten Vium.

Personlig branding på sociale medier

Du bliver helt sikkert googlet og tjekket ud på diverse sociale medier. Så derfor vær bevidst om…

Du har sikkert hørt om begrebet Social Selling, som ikke decideret handler om at ”sælge sig selv” på de sociale medier, men derimod at opbygge en tillid i dit netværk, som gør at folk bliver bevidste om din person. Herunder kommer personlig branding på sociale medier ind i billedet.

  • Husk på, at der er forskel på de formålet med de forskellige platforme, og hvordan du bruger dem
    – Facebook: Her møder du dine modtagere i deres private regi – altså når de tyisk ikke er på job. Så find ud af, hvad der motiverer dem derinde.
    – LinkedIn: Her er de professionelle, men samme agenda gælder, vær personlig men professionel
  • Din fremtoning – både visuelt og verbalt (vil du gerne fremstå prof. Så tænk på, hvordan din stil passer ind i den branche, du befinder dig i, og de mennesker, du gerne vil have indflydelse på. Hvordan går de klædt, hvad deler de, hvad siger de (kommentarer) osv.)
  • Huske på, at det du skriver på SoMe ligger der til evig tid, også selv om du sletter dine opslag. Den virale spredning, gør nemlig, at alt er lynhurtigt del. Så tænk over din retorik, og stå ved, det du skriver.
  • Vær ikke bleg for at indrømme, at du enten tog fejl, eller lavede en fejl… Det viser menneskelighed og karakter.
  • Vær bevidst om, hvad du deler, og med hvem (hvem skal have kiggeadgang). Og hav en agenda for, hvad du vil bruge dit netværk til, og hvad du håber, at de vil bruge dig til.
    Det fortæller Morten Vium bl.a. meget mere om i hans interview.
  • Tænk i “tone of voice” – altså hvordan du ønsker at andre skal opfatte dig gennem dine værdier og hænger dine værdier sammen med det du siger, og det du gør? Vær ikke noget, du ikke er
  • Behandl andre som du selv vil behandles – skriv kun noget, som du også ville have sagt direkte til folks ansigter – ellers don’t!
  • Gør dig synlig – brand dig selv gennem din viden. Vis, hvad du kan og del ud af den. Det kan du f.eks. gøre ved at skrive indlæg på LinkedIn eller dit website, som du deler på SoMe. Mæng dig i debatten med din viden, på den måde bliver du mere synlig og bemærket af andre.
  • Brug humor (når det giver mening)

Vil du gerne have konkrete råd til, hvordan du optimerer din profil, så lyt med næste gang, hvor personlig branding afrundes med konkrete tips til, hvordan DU kan du bliver skarpere både online og i trykte medier. Det handler både om, hvilke typer billeder, der er gode at bruge, hvordan du kan optimere med præcise tekster osv.

Teknikhjørnet: Mike’s ordforklaring.

  1. HTML
  2. CSS
  3. Javascript
  4. PHP
  5. MySQL
  6. NÆSTE GANG: SEO, Organisk SEO, Adwords, Dupplicate Content, indgående og udgående links, content is king

Shownotes

(Dette er afsnittet for 7. Maj 2017, der er udgivet tidligere pga. tidspres på redaktionen)